برگزیده هشتمین جشنواره شهید مطهری:
پرستاران در موقعیت ایده آلی برای پاسخگویی به چالش های پیش روی نظام سلامت هستند
برگزیده هشتمین جشنواره شهید مطهری، حرفه پرستاری را حرفهای تخصصی با نقشهای چندگانه دانست و گفت: پرستاران بهعنوان اعضای كلیدی مراقبت سلامت، در موقعیت ایده آلی برای پاسخگویی به چالشهای پیش روی نظام بهداشت و درمان در حوزههای آموزش، پژوهش، مشاوره و مراقبت قرار دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، خدیجه زارعی که با ارائه فرآیند كارآموزی جامعهمحور كودك سالم بهعنوان برگزیده هشتمین جشنواره شهید مطهری معرفی شده است، در تشریح چگونگی انجام این فرآیند، گفت: هدف از فرآیند كارآموزی جامعهمحور كودك سالم این بود كه دانشجویان پرستاری در ارائه مراقبت سلامتمحور با تأكید بر آموزش به كودك و بررسی رشد و تكامل آنها توانمند شوند و عرصه خدمت از بیمارستان بهسوی جامعه تغییر یابد.
عضو هیئت علمی گروه كودكان و مراقبت ویژه نوزادان دانشكده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: پس از تلاش فراوان، زمینهای فراهم شد تا دانشجویان در مهدكودكها، پیشدبستانیها، مدارس و مراكز نگهداری كودك و نوجوان یا NGO هایی كه با كودكان سروكار داشته و نیاز به خدمات مشاورهای دارند، حضور یابند.
وی در خصوص ویژگیهای فرآیند كارآموزی جامعهمحور كودك سالم، گفت: درگذشته كارآموزی كودكان دانشجویان پرستاری در بیمارستان انجام میگرفت. با گنجاندن درس كودك سالم در كوریكولوم پرستاری توجه به شیفت برنامه از درمان به سوی اعتلای سلامت بیشتر و آموزش سلامتمحور خارج از بیمارستان معطوف شد و كارآموزی كودك سالم بهصورت ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، سنجش سلامت و پایش رشد كودك اجرا شد.
زارعی ادامه داد: با این تفاسیر بستر آموزشی فراهم شد تا دانشجویان به سمت كودكان جامعه بروند و بهعنوان حلقه ارتباط میان دانشكده پرستاری و مامایی با جامعه، فعالیتهای خود را در جهت ارتقاء سلامت كودك انجام دهند.
وی بابیان اینكه، برای اجرای این طرح برقراری ارتباط با آموزشوپرورش، بهزیستی و مهدكودكها ضروری بود، تصریح كرد: در اجرای این طرح، مهمترین چالش برای ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای در سطح جامعه برقرار كردن ارتباط با سازمانهای غیردانشگاهی بود كه خوشبختانه با سعی فراوان این ارتباط برقرار شد. هرچند هنوز هم جاهایی وجود دارد كه شاید ورود به آنجا با مشكلاتی همراه باشد اما امیدوارم در ادامه این راه موفق شویم.
زارعی انجام این فرآیند را برای گروه كودكان دانشكدههای پرستاری و مامایی حیاتی دانست و گفت: هویت حرفهای ما مرهون حضور در گسترههای گوناگون اجتماعی و ارائه خدمات سلامتی به كودكان است، با اجرای این طرح دانشجو از عملكرد خود رضایت بیشتری یافته و تواناتر میشود. قطعا این رضایتمندی موجب افزایش تواناییهای گروه نیز خواهد شد.
وی با تأكید بر استفاده از خلاقیت دانشجویان در اجرای این فرآیند گفت: در اجرای این فرآیند، استفاده از هنر كه بنمایه رشد كودك را فراهم میكند فرصتی ایجاد كرد تا كودكان را از طریق مراقبت مبتنی بر هنر با بهداشت آشنا كنیم. توانستیم با تعریف قصههای كودكانه، مهارت نه گفتن را به آنها آموزش دهیم و از طریق بازی، خلاقیتشان را افزایش دهیم.
این هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: به جرأت میتوان گفت كه دانشجویان در انتقال شیوههای آموزشی به كودكان خلاقیت بسیاری داشتند و برخی از قصههای سلامت را ابداع می كردند. البته در این طرح علاوه برپایش سلامت جسمی، پایش سلامت روانی كودكان نیز در نظر گرفتهشده است.
زارعی پرستاری را حرفهای تخصصی با نقشهای چندگانه دانست و گفت: پرستاران بهعنوان اعضای كلیدی مراقبت سلامت، در موقعیت ایده آلی برای پاسخگویی به چالشهای پیش روی نظام بهداشت و درمان در حوزههای آموزش، پژوهش، مشاوره و مراقبت قرار دارند.
وی تصریح كرد: ارائه خدمات سلامتمحور آموزشی و مشاورهای در كلینیك ارتقاء سلامت توسط پرستار كودك و خانواده جایگاه تعریفشدهای را میطلبد و این امر میسر نمیشود مگر اینكه در سیاستگذاریهای كلان كشوری دیده و جایگاه آن در بدنه سیستم سلامت كشور تعریف شود.
برگزیده هشتمین جشنواره شهید مطهری خاطرنشان كرد: من بهعنوان یك پرستار كودك و خانواده میخواهم امكان ایفای نقش آموزشی و مشاورهای در جهت ارتقای سلامت به كودك و جامعه داشته باشم. قطعاً در این راستا دانشجویان نیز بهره میبرند و سلامت خانوادهها نیز ارتقاء خواهد یافت.
پایان خبر