رئیس دانشکده پرستاری و مامایی تهران:
پرستاری در مدرسه از جمله کمبودهای موجود در زمینه فعالیت پرستاری است
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران علاوه بر پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری توانبخشی و پرستاری مراقبت در منزل، پرستاری در مدرسه را از جمله کمبودهای موجود در زمینه فعالیت پرستاری دانست.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران علاوه بر پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری توانبخشی و پرستاری مراقبت در منزل، پرستاری در مدرسه را از جمله کمبودهای موجود در زمینه فعالیت پرستاری دانست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، دكتر محمد علی چراغی، در كارگاه توسعۀ عملکرد بالینی و ایمنی بیمار با اشاره به تاریخچه آموزش پرستاری در ایران گفت: برای اولین بار در سال 1915 مدرسه پرستاری در ارومیه تأسیس شد و یك دوره سه ساله آموزش پرستاری را ارائه کرد.
وی افزود: در حال حاضر ایران دارای ۹۵ دانشكده پرستاری در دانشگاه های علوم پزشكی و ۷۶ دانشكده پرستاری دانشگاه آزاد، ۱۲۶۳ نفر مربی،۱۵۰ نفر استادیار، ۳۵ نفر دانشیار، ۱۴ نفر استاد تمام و ۵ هزار نفر دانشجوی پرستاری در سال در كشور است.
وی همچنین ایجاد رشته های جدید پرستاری مراقبت ویژه بزرگسالان، پرستاری مراقبت ویژه نوزادان و پرستاری سالمندی را از جمله رخداد های مهم در رشته پرستاری دانشكده پرستاری و مامایی تهران برشمرد و گفت: پرستاری بهداشت جامعه، پرستاری توانبخشی، پرستاری مراقبت در منزل و پرستاری در مدرسه از جمله كمبودهای موجود در زمینه فعالیت پرستاری است.
دكتر چراغی، بزرگترین تغییرات رخ داده در آموزش پرستاری را مربوط به دوران انقلاب اسلامی دانست و از ایجاد دانشكده پرستاری و آموزش پرستاران به صورت آكادمیك یاد كرد.
وی معاون وزیر در امور پرستاری را بالاترین مقام مسئول در سیاست گذاری در رابطه با پرستاری در كشور برشمرد و در ادامه به ارائه توضیحی در خصوص ساختار مدیریت پرستاری در ایران؛ وجود معاون وزیر برای پرستاری در وزارت بهداشت، گروه پرستاری در هر دانشگاه علوم پزشكی و دفتر پرستاری در بیمارستان پرداخت.
رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تهران همچنین مأموریت معاونت پرستاری وزارت بهداشت را ایجاد پرستاری با كیفیت بالا و هزینه های كارآمد در سطوح مختلف سلامت (پیشگیری، درمان و توانبخشی) و مراقبت همراه با احترام به حقوق بیمار عنوان كرد.
وی تصریح كرد: اهداف كلی معاون وزیر پرستاری در چهار حوزه از تقویت علمی و عملی پرستاران، توسعه مراقبت پرستاری، مدیریت نیروی انسانی و اطمینان از پرستاری مراقبت با كیفیت تعریف شده است.
کارگاه سه روزه توسعۀ عملکرد بالینی و ایمنی بیمار روز گذشته (۱۸ اسفند) با حضور پروفسور مک شری از دانشگاه تیساید انگلستان در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد.
پایان خبر