• 1395/12/17 - 13:07
  • 165
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
معاون پرستاری وزیر بهداشت خبر داد

ایجاد 15 گرایش در مقطع دکترای پرستاری/ رشته - مقطع کارشناسی ارشد پژوهش های بالینی تصویب شد

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تصویب شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت ؛ تحولات كم نظيرى در آموزش پرستارى بوقوع پيوست.



معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تصویب شورای برنامه ریزی وزارت بهداشت ؛ تحولات كم نظيرى در آموزش پرستارى بوقوع پيوست.

محمد میرزابیگی مصوبات اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت را گامی بلند وموثر در ایجاد تحولات مثبت براساس نيازمردم ؛ اقتضائات علمى وعملى وارتقا توانمندي هاى حرفه اى در عرصه پرستاری کشور خواند و گفت:  مشخصات برنامه و سرفصل دروس رشته  - مقطع کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری كه قبلا ضرورت آن مصوب شده بود دراين جلسه تعیین و تصويب شد. و با بازنگری برنامه ومحتواى دروس دوره دکترای پرستاری ؛  15 گرایش در این مقطع تعيين شد.

وی گفت: تعيین مشخصات کلی، برنامه و سرفصل دروس مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته مدیریت پرستاری از جمله مصوباتی است که در جلسه اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت تصویب شد.

میرزابیگی افزود: پس از تصویب ضرورت ایجاد مقطع کارشناسی ارشد مدیریت پرستاری در اوایل امسال (خرداد)، برنامه ها و سرفصل های دروس این مقطع نیز با همکاری بورد پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت تهیه و تدوین شد که در جلسه اخیر شورای برنامه ریزی به طور کامل به تصویب نهایی رسید.

تصویب 15 گرایش در دکترای پرستاری

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: از دیگر مصوبات روز گذشته شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت که می تواند منشاء تحول بسیار بزرگی در عرصه پرستاری باشد، بازنگری و اصلاح دوره دکترای پرستاری بود که بر این اساس 15 گرایش مختلف برای دوره دکترای پرستاری مصوب شد.

وی افزود: دکترای پرستاری شامل 45 واحد درسی است که 19 واحد آن شامل دروس اختصاصی- اجباری، شش واحد شامل دروس اختصاصی -اختیاری و 20 واحد نیز پایان نامه است که بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی از این پس دانشجویان دکترای پرستاری بر اساس انتخاب واحدها در دروس اختصاصی –اختیاری و پایان نامه وارد یکی از 15 گرایش تعریف شده می شوند.

میرزابیگی تصریح کرد: 15 گرایش مصوب شده شامل دکترای پرستاری در گرایش سلامت جامعه و خانواده، پرستاری و بهداشت مدارس، پرستاری داخلی و جراحی، پرستاری سرطان و خون شناسی، پرستاری سالمندی، پرستاری کودکان و نوزادان، روانپرستاری، پرستاری در بلایا و تروما، پرستاری اورژانس، پرستاری توانبخشی، آموزش پرستاری، رهبری مدیریت پرستاری، پرستاری مراقبت های ویژه، کنترل عفونت و پرستاری قلب و عروق است.

وی افزود: با تعریف و تصویب این 15 گرایش برای مقطع دکترای پرستاری، از این پس این مقطع آموزشی، بسیار کاربردی تر شده و به سمت بالین، وتأمين نیاز بیماران و مردم و سطح جامعه می رود و به عینی تر شدن آموزش های پرستاری و  به دانشجویان کمک بسیاری می کند و به ويژه اعضاى هیئت علمی هایی که از چنین کیفیت آموزشی، برخوردار مى شوند؛ نسبت به قبل توانمندتر ؛ عملیاتی تر و قوی تر خواهند بود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت ادامه داد: علاوه بر این، تمام الزامات مورد نیاز برای حضور پرستاران در سطح جامعه و ارائه مراقبت های پرستاری به صورت پرستاری جامعه نگر، فعالیت درمراكز تحقيقات ؛ فعاليت درتمام مراكز بهداشتى درمانى و در دفاتر کار و پرستاری در منزل (هوم کر) و تمام عرصه های پرستاری که امروزه به آنها نیاز داریم، در این 15 گرایش دیده شده است.

وی اضافه کرد: در واقع براساس مصوبه اخیر، بازنگری و اصلاحات برای کیفی تر شدن تربیت دانشجویان دکترای پرستاری به منظور حضور موثر تر و بهینه تر در بالين ودرسطح جامعه صورت گرفته است.

میرزابیگی گفت: با اين كيفيت هم به هدف تامينDNP در پرستارى دست يافتيم و هم زيرساخت اساسى براى مواردى چون تربيت و تأمين پرستاران پراكتيشنر و اعضاى هيئت علمى بالينى فراهم شد.  چون گرايش ها به گونه اى تعريف شده كه مدارج دكتراى پرستارى علاوه بر دروس نظرى و تئورى عملا در هرحوزه اى از گرايش های ١٥ گانه كه وارد شود تخصص و تجربيات عملى فوق العاده اى به دست مى آورد. بنابراين يكى ديگر از وعده هايى براى تربيت دكتراى پرستارى با گرايش بالينى(DNP ) به جامعه پرستارى و مردم داده بوديم، محقق شد.

تصویب مقطع ارشد پژوهش های بالینی

میرزابیگی تصویب برنامه آموزشی رشته پژوهش های بالینی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته را دیگر مصوبات شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت عنوان داشت و گفت: این مصوبه می تواند تحول بسیاری را در حوزه  تحقيقات بالينى و پرستاری ایجاد کند.

وی افزود: هم اکنون مراکز تحقیقات بالینی متعددی در کشور در حال فعالیت هستند که علاوه بر پزشکان، از سایر گروه های بالینی نظیر ماماها و پرستاران نیز در آن مراکز فعالیت دارند در حالی که نه در اين زمينه خاص ؛ مدرک تحصیلی دارند و نه اینکه کار در اینگونه  مراکز تاثیری در روند ارتقا آنها دارد.

وی تربیت پرستار پژوهشگر را یکیاز نیازهای این حوزه برشمرد و گفت: با تربیت پرستار متخصص پژوهشگری، این نیروها علاوه بر اینکه می توانند در مراکز تحقیقات بالینی مشغول به کار شوند، می توانند دپارتمان هاى تحقیقات پرستارى را نیز  در همان مراكز تحقيقات بالينى راه اندازی کنند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: بی شک سه مصوبه اخیر شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت  كه باحمايت بي نظير وزير بهداشت، دکتر لاریجانی و دكتر ملك زاده، معاونان آموزشی و تحقیقاتی و تمام اعضاى شوراي عالى برنامه ريزى محقق شد، در ایجاد تحولات بنيادين،  مثبت ، اثربخش و کارآمد در عرصه پرستاری ؛ نقش بى بديلى دارد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در راستای تعالی حرفه پرستاری، نظام سلامت و تأمين نيازهاى اساسى مردم و مدجويان و افزايش منزلت و جايگاه علمى و اجتماعي پرستاران و تحقق اهداف وزارت بهداشت و به ويژه معاونت پرستارى، راهكارى كاملا عملياتى ، آرمانخواهانه و درعين حال واقع گرايانه و نتيجه مند است.

 وى درپايان ضمن تشكر از همه همكاران از صاحبنظران، كارشناسان و تصميم گيران از تمام دانشكده هاى پرستارى كه شرايط لازم را دارند ، دعوت كرد از اين فرصت تاريخى حداكثر استفاده را بكنند و از دانشجويان آينده اين رشته نيز درخواست كرد به گونه اى دراين مقاطع بدرخشند كه مردم عزيز كشورمان به وجود چنين فرصتها ؛ دستاوردها و نتايجى برخود ببالند.

 پایان خبر

  • گروه خبری : اخبار اصلی
  • کد خبر : 26263
کلمات کلیدی