• 1395/04/29 - 08:00
  • 22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

دبير هیات بورد پرستاري كشور: محتواي آموزشي دوره دكتراي پرستاري تغيير مي كند

دبير هیات بورد پرستاري كشور گفت: بازنگري دروس دكتراي پرستاري با هدف تقويت مهارتهاي باليني انجام شده و با تصويب آن در شوراي برنامه ريزي وزارت بهداشت از مهر امسال اجرايي مي شود.

دبير هیات بورد پرستاري كشور: محتواي آموزشي دوره دكتراي پرستاري تغيير مي كند

دبير هیات بورد پرستاري كشور گفت: بازنگري دروس دكتراي پرستاري با هدف تقويت مهارتهاي باليني انجام شده و با تصويب آن در شوراي برنامه ريزي وزارت بهداشت از مهر امسال اجرايي مي شود.

به گزارش  روابط عمومی معاونت پرستاری به نقل از پرستارنیوز، دکتر عباس عباس زاده افزود: با توجه به  تغييرات بيماري ها و افزايش سطح سواد مردم، نيازها در حوزه سلامت نسبت به گذشته تغيير كرده و مردم از كادر درماني و از جمله پرستاران انتظارات بيشتري دارند و انتظار دارند نه فقط مراقب سلامت آنها باشد بلكه مانند يك معلم سلامت به آنها نحوه مراقبت هاي جسمي، رواني و معنوي را آموزش دهند.

وي گفت: با توجه به اين نياز اجتماعي بايد آ‌موزشهاي رشته پرستاري بازنگري شده و به روز شود تا جوابگوي نياز مردم باشد، نيازهايي كه روز به روز در حال تغيير است و بايد براي بهبود كيفي و كمي خدمات پرستاري اقدامات اساسي در آموزش اين رشته اعمال شود.

دبير هیات بورد پرستاري وزارت بهداشت اضافه كرد: اقدمات متعددي براي بهبود و به روزرساني آموزش پرستاري در كشور در حال انجام است كه بازنگري در دروس و شيوه آموزش پرستاري يكي از اقداماتي است كه دنبال مي شود.

عباس زاده ادامه داد: بازنگري در دروس رشته پرستاري هم شامل محتواي آموزش و هم روشهاي تدريس و هم مديريت آموزش مي شود، برنامه ريزي هاي مفصلي در اين زمينه صورت گرفته كه به مرور نتايج آن اعلام مي شود.

وي گفت: يكي از اقدامات انجام شده در اين مسير، بازنگري در دروس دوره دكتراي پرستاري است، اين بازنگري انجام شده و براي تصويب نهايي به شوراي برنامه ريزي وزارت بهداشت ارسال شده و اميدواريم با تصويب در اين شورا، دوره دكتراي پرستاري از مهر امسال با سرفصل جديد اجرا شود.

دبير هیات بورد پرستاري كشور با اشاره به موارد بازنگري شده گفت: رويكرد كلي در بازنگري دروس رشته پرستاري اين است كه علاوه بر افزايش كيفيت آموزش به سمت مهارتي شدن و باليني شدن آموزش حركت كنيم چرا كه انتظار است، علاوه بر دانش نظري و علمي، مهارتهاي عملي نيز در دانشگاهها به پرستاران آموزش داده شود.

وي ادامه داد: انتظار اين است كه همان طور كه يك پزشك متخصص در دوره آموزش دانشگاهي، علاوه بر تئوري و بلكه بيشتر از آن با نحوه ارائه خدمات باليني آشنا شود، پرستاران نيز در برنامه آموزشي با حضور در بالين بيمار مهارتهاي لازم را براي ارائه خدمات مناسب به بيماران كسب كنند.

عباس زاده افزود: يكي از پيشنهادهاي ارائه شده در بازنگري دوره دكتراي پرستاري اين است كه مانند دوره كارشناسي ارشد، كه گرايش هايي مانند بهداشت جامعه، پرستاري كودكان يا روان پرستاري وجود دارد، گرايش هاي مشخصي براي افزايش مهارت باليني پرستاران در دوره دكترا نيز ايجاد شود.

وي گفت: رويكرد تقويت مهارت باليني در دروس رشته پرستاري براي مقاطع كارشناسي ارشد و كارشناسي نيز وجود دارد و حركت در اين مسير از سال 93 شروع شده و به تدريج در حال تكميل است

  • گروه خبری : اخبار اصلی
  • کد خبر : 24415
کلمات کلیدی